
Jonathan Temin is a graduate student at The Johns Hopkins University School of Advanced
International Studies, Washington, DC, and Daniel Smith is Associate Professor of Political
Science, University of Denver, CO. Both Temin and Smith spent the 2000–1 academic year
in Accra, working as Research Associates at the Ghana Centre for Democratic Development
(CDD-Ghana). Both authors are grateful for their Fulbright grants that made this research
possible, and to CDD-Ghana and the Department of Political Science, University of Ghana,
Legon, for their assistance.
1. Statement by the First Lady at a 31st December Movement rally at Nyankumasi Ahenkro,
Central Region. Quoted in Ghanaian Chronicle, 26 May 2000.
2. Kofi Annan, ‘Africa’s thirst for democracy’, Evening News, 6 December 2000, p. 7.

MEDIA MATTERS: EVALUATING THE ROLE
OF THE MEDIA IN GHANA’S 2000

ELECTIONS

JONATHAN TEMIN AND DANIEL A. SMITH

ABSTRACT
The role of the media, both state-owned and private, is an important and
often overlooked component of any election, particularly those occurring
in developing countries. Unfortunately, the existing academic literature on
the subject is thin, especially concerning the recent flurry of democratic
elections in Africa. This article briefly reviews the history of the media in
Ghana’s Fourth republic and then examines the crucial role the media
played in Ghana’s historic 2000 presidential and parliamentary elections.
It details how the media contributed to the general success of the elections
in which John Kufuor’s New Patriotic Party defeated Jerry Rawlings’
incumbent National Democratic Congress. Then, drawing on untapped
public opinion survey data from the Ghana Centre for Democratic
Development, the Afrobarometer in Ghana, and the University of Ghana,
it demonstrates how the various forms of the mass media are ‘consumed’
by Ghanaians, and how they affect citizens differently. Despite persistent
romanticizing of the role of the media in many quarters, it concludes 
that, while the media are extremely important to certain segments of the
Ghanaian population, they are virtually irrelevant to others.

The state-owned media are supposed to support the government, because they are
paid from government resources.

Nana Konadu Agyeman Rawlings, former First Lady of Ghana1

For an election to be truly fair, different parties and candidates should have equal
access to the media. Neither state power nor the power of money should determine
that one party gets a hearing while another is denied it. The media must actively seek
out the truth on the public’s behalf, and be free to tell it as they see it.

Kofi Annan, Secretary General, United Nations2

585

African Affairs (2002), 101, 585–605 © Royal African Society 2002

05Temin (bc/dk)  10/22/02  8:54 AM  Page 585



OVER THE COURSE OF THREE WEEKS IN DECEMBER 2000, Ghana held two
rounds of national elections. In the process, the people changed their sitting
President and Parliament through the ballot box for the first time in the
country’s history. Ghanaians went to the polls for the presidential and
parliamentary elections on 7 December; on 28 December voters repeated
the exercise by voting in a presidential run-off. These two rounds of elec-
tions produced a resounding victory for the New Patriotic Party (NPP),
Ghana’s principal opposition party. The NPP’s presidential flag-bearer,
John Agyekum Kufuor, won the presidency with 57 percent of the run-off
vote, defeating Vice-President John Atta Mills, and his party claimed exactly
half of the country’s 200 parliamentary seats. The elections were a monu-
mental step in Ghana’s progression towards a consolidated democracy, and
they may have institutionalized electoral politics in the country.3 Further-
more, Ghana’s electoral success may well serve as a model and source of
hope for the entire African continent.

There are many potential explanations for Ghana’s electoral achieve-
ment, and there will probably be many attempts to pinpoint exactly how
and why Ghana has succeeded so far in its democratic transition as
compared with other African countries.4 It is quite certain that any legiti-
mate explanation will pay close attention to Ghana’s media, both state-
owned and private.The electoral process in Ghana certainly would not have
proceeded so smoothly or successfully without the lively contribution of the
media. It is no coincidence that one of Africa’s most democratic countries
is also home to some of the most vibrant and outspoken media outlets on
the continent.

In this article, we concur with those scholars and practitioners who tout
the importance of the media in cultivating a democratic ethos in develop-
ing countries. Clearly, the media matter in countries endeavouring to
develop their democracies. The role of the media in countries experiencing
‘consolidating elections’ is particularly critical.5 In countries developing
their democracies, as in more entrenched ones, the mass media can play a
formative role in shaping the public’s perceptions about political issues.
There is a natural proclivity for a symbiotic relationship to develop between

586 AFRICAN AFFAIRS

3. Paul Nugent, ‘Winners, losers and also rans: money, moral authority and voting patterns
in the Ghana 2000 election’, African Affairs 100, 400 (2001), pp. 405–28; E. Gyimah-Boadi,
‘A peaceful turnover in Ghana’, Journal of Democracy 12 (2001), pp. 103–17; but see also
Daniel A. Smith, ‘Ghana’s 2000 elections: consolidating multi-party democracy’, Electoral
Studies 21 (2002), pp. 519–26.
4. For detailed analysis of various aspects of the elections see Joseph R. A. Ayee (ed.), Deep-
ening Democracy in Ghana: Politics of the 2000 elections,Volumes I & II (Freedom Publications,
Accra, 2001).
5. Baffour Agyeman-Duah, Elections in Emerging Democracies: Ghana, Liberia, and Nigeria
(Ghana Centre for Democratic Development, Accra, 2000); Gyimah-Boadi, ‘A peaceful
turnover in Ghana’, pp. 103–17.

05Temin (bc/dk)  10/22/02  8:54 AM  Page 586



the media and political parties.The media need exciting political campaigns
in order to market their product and sell advertising in their newspapers
and on their television and radio broadcasts.6 Candidates, on the other
hand, have come to learn that the media provide easy publicity and are
perhaps the most efficient means of getting their message out to a wide
range of people.

We also examine in this article the limitations of the media under
Ghana’s Fourth Republic, particularly in the 2000 elections, and we
question how, if at all, Ghanaians at the grassroots are affected by the media
on a daily basis. Our analysis reveals vast discrepancies in how the media
are consumed. We show that, just as they are virtually omnipresent in
Ghana’s more urbanized areas, the mass media are largely absent in more
rural and remote parts, where many Ghanaians have very limited access to
media outlets. Thus, we argue that, despite the almost universal praise
lavished on the media by political pundits, scholars, the general public, and
especially the media practitioners themselves, there remains substantial
variation across the country with respect to how Ghanaians use, rely upon,
and trust the media to provide them with information during elections.

The remainder of the article is divided into three sections. First, we turn
our attention to the development and effectiveness of the media in Ghana
under the Fourth Republic.We argue that both the private and state-owned
media have undergone major transformations during the 1990s, as a result
of the increase in freedom afforded to the media by the state, and that these
transformations have played a major role in the country’s consolidation of
multi-party, democratic rule. Second, we examine the role of the media in
Ghana’s 2000 campaign and elections. Using data collected by the Ghana
Centre for Democratic Development (CDD-Ghana), a Ghanaian think-
tank,we find that,while the media made significant strides towards devoting
equitable coverage to the various political parties, the ruling National
Democratic Congress still received the bulk of their attention. Third, we
take a step back to assess what effect, if any, the media have had on the for-
mation of political beliefs and attitudes among Ghanaians. Analyzing data
from two recent public opinion surveys, we argue that, despite widespread
praise of the recent advances among the various media houses in Ghana,
there remains substantial variation across the country in how Ghanaians
consume, and how much they trust, the media during elections.

EVALUATING THE ROLE OF THE MEDIA IN GHANA’S 2000 ELECTIONS 587

6. While this relationship is taken for granted in advanced countries, it is not always the case
in developing ones. For example, Major Courage Quashigah (rtd), national organizer of the
NPP, called on parliamentary candidates during the campaign to ‘cultivate the media in a con-
structive manner in order to win credibility in their campaign messages’. He encouraged NPP
candidates to adopt the ‘undirected media’ approach by allowing media practitioners the
freedom to present issues in their own language with professionalism without exerting any
influence to ensure credibility. Daily Graphic, 25 September 2000, p. 11.

05Temin (bc/dk)  10/22/02  8:54 AM  Page 587



The media in Ghana’s Fourth Republic: an historical backdrop

Ghana has a chequered past with respect to press freedom.7 Only recently
has the country shed the ‘culture of silence’ that dominated the 1980s
under the Provisional National Defence Council (PNDC) regime. Due to
the authoritarian control of the media (private and state-owned, although
there were hardly any private media) by the PNDC government during the
1980s, press freedom was slow to materialize during campaigning for the
1992 presidential and parliamentary elections, the first democratic polls
held since 1979. Only six months before the November elections, the
PNDC repealed the repressive 1985 Newspaper Licensing Law, which
required anyone wanting to publish a newspaper or magazine to obtain a
licence from the Secretary for Information. Soon after its repeal, nearly
three dozen independent private newspapers opened for business, many of
them highly critical of the NDC (successor to the PNDC) during the 1992
election. During the campaign numerous members of the private press were
charged by the NDC government with criminal libel — on the books since
the colonial era — which served to mitigate their criticisms of the incum-
bent regime. In the months prior to the elections the state-owned dailies
(the Daily Graphic and The Ghanaian Times) ‘showed considerable bias in
favour of the NDC and its allies of the Progressive Alliance in their
coverage of the election campaigns’.8 In the aftermath of Rawlings’ victory
and the subsequent boycott of the parliamentary elections by the opposi-
tion parties, the NPP successfully sued the Ghana Broadcasting Company
(GBC) in 1993 for violating Article 55 (sections 11 and 12) of the 1992
Constitution, which stipulates: ‘The state shall provide fair opportunity to
all political parties to present their programmes to the public by ensuring
equal access to the state-owned media’, and ‘All presidential candidates
shall be given the same amount of time and space on the state-owned media
to present their programmes to the people’.9 The Supreme Court ruled that
the opposition parties should have had equal access to state-owned media
during the campaign, but it did not award them any compensation.10 It
should be noted that in 1992 there were no private radio stations in oper-
ation in the country.

588 AFRICAN AFFAIRS

7. Rosalynde Ainslie, The Press in Africa: Communications past and present (Gollancz, London,
1966); Louise Bourgault, Mass Media in Sub-Saharan Africa (Indiana University Press, Bloom-
ington, IN, 1995).
8. E. Gyimah-Boadi, ‘Ghana’s uncertain political opening’, Journal of Democracy 5 (1994),
p. 79.
9. Republic of Ghana, Constitution of the Republic of Ghana (Ghana Publishing Corporation,
Tema, 1992).
10. Michael Oquaye, ‘Human rights and the 1996 elections in Ghana’, in Joseph Ayee (ed.),
The 1996 General Elections and Democratic Consolidation in Ghana (University of Ghana
Department of Political Science, Legon, n.d.) p. 104.

05Temin (bc/dk)  10/22/02  8:54 AM  Page 588



By all accounts, the media’s coverage of the 1996 elections was a marked
improvement over the 1992 elections. By 1996, the private media had
begun to establish a solid footing. A handful of private FM stations, gener-
ally critical of the Rawlings regime, were broadcasting on air. Electoral
coverage by the independent radio stations and newspapers helped to offset
favourable coverage of the NDC in the state-owned print and electronic
media. Gyimah-Boadi argues that independent media outlets were ‘largely
responsible for keeping the election somewhat competitive and saving
opposition candidates from total despair about their chances against the
incumbents, who had ample resources and the vocal support of the state-
run media’. However, he laments that ‘the independent media continue to
struggle with an unfriendly legal system, slender resources and government
machinations designed to circumvent constitutional guarantees of free
speech’.11

Despite the Supreme Court’s 1993 ruling, the state-owned media’s
coverage of the 1996 campaign was still far from even-handed. According
to Gyimah-Boadi, there remained ‘a clear pro-NDC bias in news coverage
and editorial opinion in the state-controlled print and electronic media,
though the opposition parties had equal opportunity to hold press confer-
ences and to broadcast on Ghana television’.12 Furthermore, Ayee argues
that during the 1996 contest, the ‘radio and television campaign was bla-
tantly and consistently biased towards Rawlings and the NDC’, and ‘the
situation with respect to the newspapers was no better’.13 Clausen also
writes that in 1996 the state-owned media were ‘heavily biased in favour of
the current government’, and that ‘press freedom is not fully established in
Ghana’.14

A National Democratic Institute report on the 1996 elections confirms
these sentiments. The study found that the state-owned media provided
‘largely disproportionate coverage of incumbent political contestants and
is overwhelmingly positive, while coverage of other political contestants
often is not presented in a positive tone, or not presented at all’. In the
months leading up to the December elections, coverage of the opposition
was ‘completely obliterated’ by the two state-owned papers, the Daily
Graphic and The Ghanaian Times. On 28 and 29 November, The Ghanaian
Times even ran a picture of the ballot with a thumbprint next to the NDC

EVALUATING THE ROLE OF THE MEDIA IN GHANA’S 2000 ELECTIONS 589

11. E. Gyimah-Boadi, ‘Ghana: the challenges of consolidating democracy’, in Richard
Joseph (ed.), State, Conflict and Democracy in Africa (Lynne Rienner, Boulder, CO, 1999),
p. 174.
12. Ibid. pp. 174, 414.
13. Joseph R. A. Ayee, ‘The December 1996 general elections in Ghana’, Electoral Studies 16
(1997), pp. 416–27.
14. Thomas Clausen, ‘State-civil society relations in Ghana’s Fourth Republic’, in Ayee, The
1996 General Elections, p. 193.

05Temin (bc/dk)  10/22/02  8:54 AM  Page 589



box, and the editor of the Daily Graphic, Elvis Aryeh, stated publicly that
he was a member of the NDC and that the paper existed ‘to promote
policies of the NDC government’.15

There remains the question of how far-reaching the private media were
in 1996. Clausen contends that the power of the independent media during
the election should not be underestimated. Despite the minimal circulation
of the independent newspapers, Clausen argues that in 1996 they
‘manage[d] to stimulate public debate, contribute to keeping the govern-
ment on its toes, and in the longer term influence the operations of the
state-owned media’.16 Explaining why the opposition’s message failed to
resonate with the people, Nugent shifts the blame from the state-owned
media to the campaign strategies of the opposition parties. Specifically,
Nugent argues that the NPP ‘depended heavily upon the print media to
disseminate its message’, which did not allow for its message to ‘reach the
majority of the population’, as ‘newspapers were unavailable across most of
the country’.17 On the other hand, Oquaye notes that, while most of the
fledgling opposition press supported the opposition parties, the indepen-
dent media had several limitations. The total circulation of private news-
papers was low and their distribution was limited primarily to the southern
sector of the country. Because publication costs for newspapers were high,
many of the papers, while coming out against the Rawlings administration,
were financially compelled to print paid advertisements for the NDC.18

Ghana’s 2000 elections: assessing the media’s coverage

There is little question that the media’s performance in the 2000 elec-
tions was a vast improvement over the previous two elections. In post-
election analyses, many people credited the media with playing a major role
in ensuring the relatively successful polls and smooth transition that charac-
terized the elections. But it is important not to give too much credit to the
media without carefully analyzing how they actually performed. While they
may have provided better access and fairer coverage to the political parties
and their candidates during the campaign than in the past, we must criti-
cally assess how the media covered partisan activities and whether or not
they provided thorough analyses of party activities during the campaign.

To assess the access the private and state-owned media provided to 
the various political parties and presidential candidates, we draw on data

590 AFRICAN AFFAIRS

15. Oquaye, ‘Human rights and the 1996 elections in Ghana’, pp. 103–5.
16. Clausen, ‘State-civil society relations in Ghana’s Fourth Republic’, p. 193.
17. Paul Nugent, ‘Living in the past: urban, rural and ethnic themes in the 1992 and 1996
elections in Ghana’, Journal of Modern African Studies 37 (1999), p. 310.
18. Oquaye, ‘Human rights and the 1996 elections in Ghana’, p. 106.

05Temin (bc/dk)  10/22/02  8:54 AM  Page 590



collected by CDD-Ghana. Its Media Monitoring Project analyzed how
much and what tone (positive, negative or neutral) of coverage the media
provided the parties and their candidates during the 2000 campaign.19 It
reveals that over a seven-and-a-half months period both the state-owned
media (newspapers, radio and television) and the private media (news-
papers and radio) granted disproportionate coverage and access to the
NDC. However, the disparity between coverage devoted to the NDC and
the NPP in all forms of media diminished as the election drew closer. This
could indicate that as time went by it became increasingly apparent that the
opposition stood a serious chance of defeating the NDC, and the media
adjusted to that realization, devoting more coverage to the NPP. Of course,
the outcome of the election validates this shift. Alternatively, it could
indicate that over time the NPP staged an increasing number of newswor-
thy events and became more adept at getting its candidates media coverage.
Finally, it suggests that the increasing attention paid to the media’s role and
responsibilities compelled media outlets to be more even-handed in their
coverage.

Coverage of political party activity by the state-owned print media
included in the survey — the Daily Graphic, The Ghanaian Times and The
Evening News — favoured the ruling NDC in terms of the quantity and
length of stories, but these stories were not entirely uncritical of the party.
Overall, 45 percent of all political stories carried by the three state-owned
newspapers focused on the NDC. But the tone of the state-owned papers’
reportage of party activities was quite balanced, with both the Progressive
Alliance (consisting of the NDC, DPP and EGLE) and the opposition
parties receiving largely positive or neutral coverage, with relatively few
negative stories appearing in the state-owned press. Meanwhile, there was
considerable variation in coverage in the four private newspapers monitored
— The Ghanaian Chronicle, The Dispatch, The Ashanti Pioneer, and The Inde-
pendent — but in the end the NDC was the focus of 42 percent of all stories
and the NPP the focus of 36 percent. However, these papers were extremely
critical of the ruling party, as over half (52 percent) of the stories on parties
in the ruling Progressive Alliance appearing in the four papers were critical,
while only 11 percent of stories on the NPP had a negative tone.

The NDC dominated coverage on the state-owned Ghana Television
(GTV) station. Over 50 percent of the political stories on the station
focused on the ruling party’s activities, with 91 percent having a positive
tone. Political coverage on the regional state-owned FM radio stations, of

EVALUATING THE ROLE OF THE MEDIA IN GHANA’S 2000 ELECTIONS 591

19. Media Coverage of the 2000 Election: A report on the media coverage of election 2000 (May
2000–January 2001) (Ghana Centre for Democratic Development, Accra, 2001). Media
monitors were placed throughout the country and monitored coverage of the election; their
reports were relayed to CDD-Ghana where they were aggregated, analyzed and published.

05Temin (bc/dk)  10/22/02  8:54 AM  Page 591



which there is one broadcasting in each of Ghana’s ten regions, also rein-
forced the pattern of NDC dominance of the state-owned media; 56
percent of stories on these stations featured the NDC,while only 22 percent
focused on the activities of the NPP. However, a majority of stories on these
regional FM stations were neutral in tone towards the NDC. The seven
private FM radio stations surveyed, all broadcasting in English, also
devoted a disproportionate amount of air time to the NDC; 43 percent of
their stories featured the NDC, while only 28 percent focused on the NPP.

The findings of the CDD-Ghana study reflect a dilemma faced by all
media outlets: how to distinguish between the NDC’s official ‘state’ events
and the party’s campaign activities (a dilemma encountered in almost any
democracy; in the run-up to the 2000 United States election Republicans
criticized Al Gore’s sudden visibility in White House affairs). This is an
inherent problem when incumbents run for re-election, but the NDC did
not make drawing the distinction any easier, as the party clearly took advan-
tage of its incumbency. The state-owned media are in a difficult position
because of their constitutional obligation to cover the activities of the
government and its leaders. But the number of ribbon-cutting ceremonies
and dedications presided over by Vice-President Mills in the months
leading up to the election was substantial. Compounding the problem was
that many of these choreographed ceremonies were immortalized in colour
spreads in the Daily Graphic and covered extensively on GTV’s ‘Evening
News’. In a tongue-in-cheek editorial in the Daily Graphic, of all papers,
George Sydney Abugri mused: ‘Vice-President Mills, who is running for
President, was on television on Tuesday night receiving foreign diplomats
in his office. He was not campaigning mark you, but incumbency has its
advantages, see?’20 Also troubling was the state-owned media’s extensive
coverage of blatantly partisan activities, such as the NDC’s self-proclaimed
‘Super Mammoth Rallies’. Such events were sometimes broadcast live on
GTV and were almost always featured in the state-owned newspapers.
While NPP rallies were also frequently covered, they did not receive nearly
the same degree of attention, and gatherings organized by the other oppo-
sition parties rarely received significant coverage in the media.

The fact that the CDD-Ghana media monitoring project and a similar
project run by the National Media Commission were conducted at all
reflects the widespread awareness of the media’s responsibilities, particu-
larly the constitutional requirements borne by the state-owned media.21

Throughout the campaign period the role and responsibilities of the media
were frequent topics of conversation and debate. This new-found emphasis

592 AFRICAN AFFAIRS

20. George Sydney Abugri, ‘The fifth chief ’, Daily Graphic, 18 August 2000, p. 7.
21. National Media Commission, A Report on Media Coverage of Political Parties by the State
Owned Media and Selected Private Media (Reports 1–6), (National Media Commission, Accra,
2001).

05Temin (bc/dk)  10/22/02  8:54 AM  Page 592



was evident when the Daily Graphic, on more than one occasion, devoted
a full page to reproducing the Ghana Broadcasting Corporation’s ‘Guide-
lines on Coverage of Election 2000’, which detailed the objectives and
guiding principles of their election coverage.22 In addition, many of the
parties’ manifestos included sections specifically devoted to their media
policies, and these sections were subsequently reprinted in the news-
papers.23 Even if they disliked their treatment by the media, the parties
clearly recognized the media’s importance.

Of course, this did not stop some of the parties from criticizing the
media. President Rawlings, on behalf of the NDC, often led the charge, as
hostility between the private press and the ruling party occasionally boiled
over.The 16 November edition of The Independent featured a massive front-
page headline, ‘Rawlings Accuses Private Media of Nonsense’, quoting
Rawlings as saying, ‘you switch on your radios to listen to FM stations, the
sense and the nonsense’. Ironically, just a week earlier The Dispatch ran an
editorial criticizing Rawlings for ‘scapegoating’ the media, arguing ‘if
anybody is to get credit for exposing wrong doings, then it is the media’.24

Perhaps not unrelated to this tension, there were times when the new-
found freedoms enjoyed by the media seemed tenuous. Four incidents in
particular served to conjure unwelcome memories of private media repres-
sion under the ‘culture of silence’. Chris FM, a private radio station in
Berekum in the Brong-Ahafo Region,was closed down by the Brong-Ahafo
Regional Minister and surrounded by military personnel after a NPP candi-
date allegedly spoke critically of the NDC government on the station. Nana
Kofi Koomson, publisher of the private Ghanaian Chronicle, was arrested
on charges of receiving a diskette allegedly stolen from the NDC, and Felix
Odartey-Wellington, a lawyer and popular media personality often appear-
ing on GTV, was apparently arrested for general criticism of the govern-
ment. Finally, in November, the Accra office of The Crusading Guide, an
outspoken private newspaper, was covered in excrement, prompting wide-
spread coverage and condemnation in the media the next day. No suspects
were ever arrested, but there was widespread speculation that the NDC was
involved in the incident, and it seemed clear that the attack was intended
to intimidate and subdue the strongly anti-government newspaper. In The
Independent article mentioned above, in reaction to Kwaku Baako Jr, editor
of The Crusading Guide, receiving the Ghana Journalists Association’s Jour-
nalist of the Year award, Rawlings commented ‘it looks all that one needs
to do to get an award is to have his offices smeared with human feces’.25

EVALUATING THE ROLE OF THE MEDIA IN GHANA’S 2000 ELECTIONS 593

22. ‘Guidelines on coverage of elections 2000’, Daily Graphic, 3 October 2000, p. 4.
23. ‘Election 2000: what the parties say on the media’, Independent, 2 November 2000, p. 8.
24. ‘The President and the media’, The Dispatch, 3–9 November 2000, p. 2.
25. Andrew Edwin Arthur and Arhinful Mensah, ‘Rawlings accuses private media of
nonsense’, Independent, 16 November 2000, p. 1.

05Temin (bc/dk)  10/22/02  8:54 AM  Page 593



These four incidents served to remind people of times not so long ago when
media freedoms were widely suppressed by the government, and to rein-
vigorate the fight to sustain and institutionalize such freedoms.

One of the words most often used of late to describe Ghana’s media is
‘vigilant’, and the moniker certainly seems appropriate when analyzing the
2000 election, particularly with regard to the private media outlets. In fact,
the private press could be criticized for being excessively vigilant, as some
newspapers seemed to be over-zealous in their attacks on the Rawlings
regime, sometimes to the point of printing stories of questionable credi-
bility. Matthew Kainyah, in a editorial appearing in the state-owned Daily
Graphic months before the election, wrote:

But frankly, are our private journalists sacredly discharging their constitutional duty
without pride and prejudice? That is the big question. Many of our private media men
have only one theme — to spite Rawlings and his associates. It is as if disgracing
Rawlings and his family will necessarily improve the lot of Ghanaians.26

Indeed, it seemed that some private newspapers, and often certain private
FM stations as well, seemed so bent on denigrating Rawlings that they were
almost blind to other issues and personalities.These media outlets certainly
have the right, and perhaps the responsibility, to criticize Rawlings and his
regime, and there is definitely an audience for such criticism and sometimes
sensationalism. But when their criticism begins to define the identity of the
newspaper or radio station a certain amount of credibility is lost, as the
paper or station becomes known simply as anti-government. Furthermore,
with such behaviour media outlets neglect their aspirations to be impartial
and informative; in such instances they are informative on only one topic,
and even then their information is partial and sometimes of questionable
credibility.

There were occasionally concerns expressed about media professional-
ism, particularly in the private press. Touching upon this issue, Peter
Schellschmidt, Resident Director of the Friedrich Ebert Foundation,
observed that ‘whereas the parties have to understand that the media are
not supposed to function as mere mouthpieces, the journalists must also
understand that information received must be treated responsibly and facts
must be checked with all concerned’.27 Particularly in the private press,
breaking a blockbuster story on the front page or attacking the Rawlings
regime seemed too often to be prioritized over fact-checking and accuracy.
Some stories were built upon what could only be characterized as flimsy

594 AFRICAN AFFAIRS

26. Matthew Kainyah, ‘Do our journalists understand their mission?’ Daily Graphic, 27 July
2000, p. 7.
27. Isabella Gyau Orhin, ‘Media will hold gov’t accountable — Affenyi-Dadzie’, Public
Agenda, 25 September–1 October 2000, p. 6.

05Temin (bc/dk)  10/22/02  8:54 AM  Page 594



evidence, often a single source. For example, in mid-November the private
Ghanaian Chronicle published an article under the title ‘Voters with thumb-
print ID cards will be disenfranchised’.28 Reading the text, however, reveals
that this headline was based only on one mid-level Electoral Commission
(EC) member who ‘hinted’ that the EC would soon issue a statement
decreeing that such ID cards would not be allowed — hardly a strong
declaration of the EC’s intentions. After much legal wrangling, thumb-print
ID cards were deemed to be a valid form of identification.29 The point,
though, is that, in this instance as well as many others, the Chronicle failed
to double-check its facts and based its assertions on rather weak evidence.
It is important to note that the state-owned media also failed to sufficiently
verify some of their stories, but they seemed to have less of a problem in
this regard, perhaps because of their close association with the government.

There is some justification for such lapses in professionalism, however,
given the severe logistic and resource constraints faced by both the state-
owned and private media. An article appearing in The Independent, a private
newspaper, on a symposium on free expression discussed comments from
the paper’s editor, Kabral Blay-Amihere, in which he ‘cautioned those who
expect so much from the press whether private or state-owned to recognise
the many problems that the media of Ghana face and therefore appreciate
what it can do and not do’.30 An editorial in the state-owned Daily Graphic
echoed the same sentiment:

Speaking for the Daily Graphic, we have significant human resource and logistic con-
straints that impinge upon our ability to effectively cover every activity of all the
political parties throughout the country . . . there is thus, for the media, a gap between
the public obligations and expectations of the state-media and the resource base to
accomplish them.31

This gap was not limited to the print media. GTV operated throughout the
entire election period with only one camera stationed outside Accra.
Besides this camera in Kumasi, its other camera, stationed in Cape Coast,
broke early in the campaign period and the station did not have the
resources necessary for repairs. This resource gap is also apparent in a
passage penned by the United Ghana Movement’s (UGM) flag-bearer,
Charles Wereko-Brobby, on his party’s coverage in the media: ‘Sometimes,
we are even requested [by GTV] to pay for the hire of cameras and film

EVALUATING THE ROLE OF THE MEDIA IN GHANA’S 2000 ELECTIONS 595

28. K. Appiah Kubi, ‘Voters with thumb-print ID cards will be disenfranchised’, Ghanaian
Chronicle, 16–20 November 2000, p. 4.
29. Daniel A. Smith, ‘Consolidating democracy? The structural underpinnings of Ghana’s
2000 elections’, Journal of Modern African Studies 40, 4 (2002), pp. 1–30.
30. Henrietta Blankson, ‘Don’t expect too much from the media’, Independent, 14 Septem-
ber 2000, p. 6.
31. Daily Graphic, ‘What about resources for the media?’, 22 September 2000, p. 7.

05Temin (bc/dk)  10/22/02  8:54 AM  Page 595



just to get our events covered. In contrast to our fending for ourselves, the
Regional Administration makes vehicles available to cover the political
activities of the Vice-President in the region.’32

The actual content of the media’s election coverage, however, often left
something to be desired. Both the print and electronic media frequently
lacked any sort of critical analysis of the events unfolding in the run-up to
both rounds of voting. While the media are now very adept at reporting the
news, they still lack in-depth examination of the events they report. Some
outlets made more of an effort at this than others; the private newspaper
The Dispatch occasionally scrutinized the news more closely than its com-
petitors, and some private FM talk shows endeavoured to scratch below the
surface of the latest stories. But on the whole the media’s election coverage
was still very topical. Tim Acquah-Hayford, Chairman of the National
Media Commission, argued ‘perhaps seven years or so is not long enough
to firm the culture of democracy in an environment that has experienced
a one party system and military dictatorship’.33 In order to improve their
election coverage in the future, the media will need to look more critically
and analytically at stories appearing on the front pages and leading the news
broadcasts.

Do the media matter? 

In the previous section we established that, with certain significant excep-
tions, the media adequately executed their role in the 2000 elections in terms
of providing better access to the contesting parties and candidates. But an
important question remains: How much do the media in Ghana matter?
There is a definite tendency for foreign observers to place tremendous
weight on the importance of the media in elections in developing countries,
and Ghana is no exception. The argument most often promoted is that free
and independent media are essential to the democratic dispensation of the
country, and thus critical in its democratic development. But such pundits
often neglect to consider just how many people live within reach of the still
fledgling media. Furthermore, there is a tendency for Ghanaians living in
cities where newspapers and radio stations are in abundance to assume that
people in the rest of the country have similar access to them.This is far from
the case, and such assumptions lead to overestimations of the importance
and influence of the media. Data from two recent public opinion polls —
the Afrobarometer survey conducted in 1999 and the Department of
Political Science, University of Ghana, Legon pre- and post-election survey

596 AFRICAN AFFAIRS

32. The Crusading Guide, ‘UGM laments shortage of logistics’, 31 August–6 September
2000, p. 12.
33. Orhin, ‘Media will hold gov’t accountable — Affenyi-Dadzie’.

05Temin (bc/dk)  10/22/02  8:54 AM  Page 596



conducted in 2000 and 2001 — reveal that a majority of Ghanaians have
limited exposure to the media, with some having no contact with the media
at all. Furthermore, in many parts of Ghana, if there is access to the media
it is limited to a single state-owned newspaper (the Daily Graphic) and a
single state-owned radio station (GBC).

While the internet continues to expand its reach and role at a rapid pace
in many parts of the world, radio stations, television, and newspapers
remain the dominant forms of media in Africa. In urban areas newspapers
are constantly recycled and often pass through numerous hands; a paper
purchased by one person will often be read by a dozen or more people
before the end of the day. Newspapers are also displayed at news-stands,
and many people pause to read a variety of front pages without ever pur-
chasing a paper. In addition, in Ghana newspapers are valued as much for
their alternative uses as for their informative content. For this reason news-
papers often enjoy reincarnation as wrappers for various foods and other
products, and no doubt they are often scrutinized all over again once the
food is finished.

Regrettably, though, such recycling is often a moot point because so
much of Ghana’s population is illiterate. Shortly before the 2000 elections
the English illiteracy rate was estimated by the government to be 53
percent.34 Virtually all Ghanaian newspapers are printed only in English,
so even if people are able to get their hands on a newspaper, there is a good
chance that they are unable to read it.

Due to the widespread illiteracy, radio becomes an even more important
medium in the quest to obtain information. Because there are so many local
languages spoken in Ghana, radio stations, unlike newspapers, have the
advantage of being able to broadcast in the vernacular. GBC, for example,
broadcasts in six Ghanaian languages as well as in English. Also unlike
newspapers,which have to be physically delivered to a location, information
carried over the airwaves is more accessible and more easily dispersed.
Given the abysmal state of Ghana’s roads, transporting newspapers to rural
areas is sometimes a monumental task, and even when they do get there
they do so at least one day after publication, and sometimes much later.
Information broadcast on the radio, though, can be dispersed much more
quickly. More important, radio broadcasts are free to the listener, whereas
the price of newspapers, relative to average per capita income, is quite high,
and for many people buying a newspaper is a low priority, given that acquir-
ing food is often a daily struggle.35 State-owned and private radio stations
are becoming more widespread throughout Ghana, so in many areas all one

EVALUATING THE ROLE OF THE MEDIA IN GHANA’S 2000 ELECTIONS 597

34. Daily Graphic, ‘Correction’, 13 September 2000, p. 16.
35. During the campaign most newspapers cost ¢1,000 (roughly $0.15), a high price, given
that the World Bank estimates that the average Ghanaian earns about ¢7,000 a day.

05Temin (bc/dk)  10/22/02  8:54 AM  Page 597



needs to access an FM signal is a power supply and a radio. In many
instances one does not even need to own a radio to benefit from its emis-
sions; wherever there is a radio it is almost always on (usually at very high
decibels) and most often there are many people within earshot. This allows
for easier dissemination of information.

The two national public opinion surveys conducted over the past three
years confirm the dominance of radio. But they also call into question the
overall influence of Ghana’s media, radio included. They show that, though
the media are very important in certain areas and among certain demo-
graphics, they are equally inconsequential to a large segment of Ghana’s
population.

The 1999 Afrobarometer Survey

The Afrobarometer, a series of public opinion surveys recently con-
ducted in more than a dozen African countries, includes several questions
that pertain directly to the issue of how the media are consumed.36 Con-
ducted in Ghana in July 1999, the survey included more than 2,000 Ghana-
ians and was carried out in such a way that every Ghanaian of voting age
had roughly an equal chance of being selected to participate.37

The dominance of radio The survey affirms the assertion that radio has
by far the widest reach and largest audience of any form of media in Ghana.
Respondents were asked, ‘How often do you listen to a news bulletin on the
radio?’ and an impressive 41.4 percent said that they listened to radio news
bulletins every day. This was a much higher response rate than the 12.9
percent who read a newspaper daily (discussed in detail below).
Furthermore, 15 percent of respondents said that they listened to a radio
news bulletin ‘several times a week’ and 13 percent said they did so ‘about
once a week’. Only 4.5 percent of respondents listened to a news bulletin
‘about once a month’ and 5.7 percent ‘less than once a month’. One-fifth of
the respondents (20.4 percent) said that they ‘never listen’ to radio news
bulletins.

Broken down and analyzed according to several demographic categories,
the survey reveals some interesting variations in Ghanaians’ reliance on
radio.The regional breakdown shows that radio bulletins are widely listened
to in the heavily urbanized Greater Accra region, with only 6.6 percent of

598 AFRICAN AFFAIRS

36. For further details on and other findings from the Afrobarometer study in Ghana, see
Michael Bratton, Peter Lewis, and E. Gyimah-Boadi, ‘Constituencies for reform in Ghana’,
Journal of Modern African Studies 39 (2001), pp. 231–59.
37. The 1999 Ghana Afrobarometer survey was directed by Michael Bratton, E. Gyimah-
Boadi and Robert Mattes and was conducted by the Ghana Centre for Democratic Develop-
ment (CDD-Ghana).

05Temin (bc/dk)  10/22/02  8:54 AM  Page 598



respondents there saying that they never listened and 54.6 percent saying
that they listened every day. The highest percentages of people who never
listen to radio bulletins were found in the Central Region (36 percent) and
the Northern Region (32.4 percent), while the very rural Upper East and
Upper West Regions also had high percentages (23.8 percent each). As this
regional breakdown suggests, people living in or close to urban areas are
more likely to listen to radio bulletins with greater frequency, which reflects
the fact that they have greater access to radios and radio stations than
people in more rural areas. Only 8.7 percent of urban dwellers said that
they never listened to radio bulletins, compared with 26.8 percent of rural
inhabitants. The numbers for the intermediate categories are relatively
even, but 55.6 percent of people in urban areas said that they listened to a
radio bulletin every day, compared with only 33.5 percent in rural areas.

A finding that goes a long way towards accounting for the prominence of
radio relative to other forms of media is that a significant percentage of
people who do not understand English often listen to radio bulletins. As
might be expected, 41.3 percent of people who do not understand English
said they never listened to bulletins, compared with 8.7 percent of people
who understand English. However, 14.9 percent of people who do not
understand English still claimed to listen to news bulletins ‘about once a
week’, 11.5 percent of those not understanding English listened to news
bulletins ‘several times a week’, and a considerable 19.2 percent said they
listened to radio bulletins daily. These figures probably reflect the recent
proliferation of radio stations broadcasting in the vernacular, and they are
a credit to the effort to make radio accessible to non-English speakers, who
accounted for nearly 36 percent of respondents in the survey. Meanwhile,
of those respondents who understand English, 11.9 percent said they
listened to bulletins ‘about once a week’, 17 percent ‘several times a week’,
and a majority (53.7 percent) claimed to listen to radio bulletins every day.

Not surprisingly, people with more education showed a strong tendency
to listen to radio bulletins with greater frequency than others. A sizeable
46.3 percent of respondents with no education said that they never listened
to bulletins, compared with only 18.5 percent of people with up to ten years
of education and 4 percent of people with more than ten years of education.
But we see an even greater disparity in the percentages of people listening
to a radio bulletin every day; only 17.8 percent of people with no education
said they did so, compared with 36.9 percent of people with up to ten years
of education and 66 percent of respondents with more than ten years of
education.

Finally, the tendency to listen to news bulletins has a partisan dimension.
Respondents were asked, ‘If you feel close to any political party,which one?’
and those who said that they were close to the NPP were more likely to
listen to radio bulletins than people close to the NDC. A sizeable 22.5

EVALUATING THE ROLE OF THE MEDIA IN GHANA’S 2000 ELECTIONS 599

05Temin (bc/dk)  10/22/02  8:54 AM  Page 599



percent of NDC supporters said that they never listened to bulletins,
compared with 15.2 percent of NPP supporters. Meanwhile, 47.1 percent
of NPP followers said they listened to a bulletin every day, compared with
only 37.3 percent of NDC followers.

Limited readership of newspapers In order to gauge the influence of
newspapers in Ghana, the Afrobarometer asked respondents, ‘How often do
you read a newspaper?’ In sharp contrast to the findings concerning the
reach of radio, a majority of respondents (57.9 percent) said they never read
a newspaper, and an additional 5.0 percent said they read a paper ‘less than
once a month’. Meanwhile, 5.8 percent of respondents said they read a
paper ‘about once a month’ and another 10.6 percent claimed to do so
‘about once a week’. A meagre 7.7 percent said they read a paper ‘several
times a week’ and only 12.9 percent claimed to do so ‘every day’.

As should be expected, breaking down these numbers reveals that news-
papers are read most often in Greater Accra (29.3 percent of respondents
there said they read a paper ‘every day’ and only 31.5 percent said they never
did), but, somewhat surprisingly, neither the Ashanti nor the Eastern Region
was second in newspaper readership. Rather, the rural Volta Region had the
second highest newspaper readership after Greater Accra, as 14.5 percent of
people there said that they read a paper ‘every day’, although 40.6 percent
said they never read a paper. In the remaining eight regions the percentage
of people who said that they ‘never’ read a newspaper was above 60.0 percent,
and virtually across the board the lowest readership numbers are found in
the three northern regions (Northern, Upper East and Upper West).

Along these lines is the finding that people in urban areas are much more
inclined to read newspapers than rural inhabitants, perhaps because they
have greater access to them and tend to be wealthier and better educated. A
majority of people (67.8 percent) living in rural areas said they never read
a newspaper,while only 39.9 percent of people living in urban areas claimed
never to do so. Meanwhile, 12.2 percent of urban dwellers claimed to read
a paper ‘several times a week’ compared with only 5.2 percent of rural inhabi-
tants, and 25.6 percent of people in urban areas responded that they read a
paper every day, as opposed to only 5.9 percent of people in rural areas.

Given that all major Ghanaian newspapers are printed in English, it is
not surprising that 96.2 percent of respondents who do not understand
English said they never read a newspaper. Of respondents who understand
English the numbers, as expected, shift dramatically. Only 36.4 percent of
these people said they never read a paper, 11.6 percent of them said they
did so ‘several times a week’, and 20.0 percent claimed to read a newspaper
‘every day’. Correlated to these results is the finding that people with more
education tend to read newspapers more often; of people with no edu-
cation, 98.7 percent said they never read a newspaper. Of people with up

600 AFRICAN AFFAIRS

05Temin (bc/dk)  10/22/02  8:54 AM  Page 600



to ten years of education, 67 percent still said that they never read a news-
paper, while 5.1 percent of them said they did so ‘several times a week’ and
5.4 percent claimed to do so every day. In contrast, only 13.4 percent of
people with more than ten years of education said they never read a paper,
while 17 percent did so several times a week and 34 percent claimed to do
so every day.

Finally, the survey indicates that people close to the NPP tend to read
newspapers more often than those close to the NDC. Of respondents
identifying with the NPP, 51.4 percent said they never read a paper,
compared with 63 percent of NDC supporters. Meanwhile, 10.5 percent
of NPP supporters said they read a newspaper ‘several times a week’ and
another 17.5 percent claimed to read one every day, compared with only
5.3 percent and 9.5 percent of NDC supporters, respectively.

Influence of state-owned versus private newspapers Further breaking
down the question of newspaper influence, the survey asked respondents
which newspapers they read, allowing individuals to identify up to three
papers. Of respondents who identified at least one paper, 82.3 percent 
cited the state-owned Daily Graphic. Less than one in ten respondents (8.1
percent) who claimed to read newspapers named the state-owned Ghanaian
Times as their first option, and only 4.1 percent named the privately owned
Ghanaian Chronicle.

The Daily Graphic dominates both urban and rural areas. Close to four
out of five respondents (79.5 percent) in urban areas named the Graphic
as their first choice, with even more rural respondents (85.6 percent) citing
the paper. The Ghanaian Times was more popular with rural than urban
readers, with 10.1 percent of rural and 5.9 percent of urban respondents
putting the paper first. Of people living in urban areas, 6.4 percent named
the Ghanaian Chronicle as their preferred paper, compared with only 1.5
percent of those in rural areas. Meanwhile, the variable for education
produced the expected relationship, as the survey showed that the higher
the education level the more likely the respondent was to name a paper
other than the state-owned Daily Graphic or The Ghanaian Times. For
example, 4.9 percent of those with more than ten years education cited the
Ghanaian Chronicle first, compared with only 2.8 percent of those with less
than ten years education, and zero percent for those with no education.

Finally, the Afrobarometer survey revealed that there is a clear partisan
dimension to newspaper readership, as people close to the NPP are much
more likely to read private papers than their NDC counterparts. Of NPP
supporters, 7.9 percent named the Ghanaian Chronicle as their first choice,
compared with only 1.1 percent of NDC supporters. In contrast, 86.7
percent of NDC supporters cited the Daily Graphic first, compared with
only 77.2 percent of NPP supporters.

EVALUATING THE ROLE OF THE MEDIA IN GHANA’S 2000 ELECTIONS 601

05Temin (bc/dk)  10/22/02  8:54 AM  Page 601



The 2000 Department of Political Science, University of Ghana, Legon Survey 

A nationwide survey of 4,000 Ghanaians conducted prior to the elec-
tions by the Department of Political Science at the University of Ghana,
Legon sheds additional light on how Ghanaians consume the media.38

Overall, the results suggest that the media are well respected and quite
influential in shaping the attitudes of the electorate. When disaggregated,
however, the data reveal substantial disparities across the Ghanaian public.

According to the survey, a sizeable number of Ghanaians claimed to
follow political developments in the media. When asked ‘Do you follow
political parties’ activities in the news media?’ a vast majority (81.1 percent)
of respondents said ‘yes’. The two regions with the largest metropolitan
populations, Greater Accra and Kumasi, registered high percentages of
people claiming to do so. In addition, there is a strong correlation between
education and the likelihood of people following the parties in the media,
and people with more personal income are more likely to do so.

The survey clearly shows that Ghanaians think radio is the most useful
medium in determining how to vote. When asked, ‘Which source have you
found to be the most useful in deciding who to vote for in your con-
stituency?’ nearly half (47.3 percent) of respondents cited radio. Television
trailed far behind (19.6 percent), and newspapers were cited by only 4.2
percent of respondents, ranking them behind such sources as posters and
fliers (4.9 percent). Respondents from Eastern, Greater Accra and Ashanti
Regions found newspapers relatively useful as compared with respondents
from other regions. These are the three regions in which they are likely to
be most widely available. Radio was found to be particularly useful to people
living in Ashanti, Central and Greater Accra, three regions with vibrant
private FM stations. The survey also suggests that better educated and
wealthier people are more likely to identify newspapers as their most useful
source of information.

One possible explanation for radio’s status as the most useful source of
information, according to those surveyed, is that it is among the most
trusted media.When asked, ‘In general,which source of media information
do you trust most to tell the truth?’ 28.3 percent of respondents cited
private radio and 14.5 percent state-owned radio. State-owned television
was named by 20.2 percent of respondents. Newspapers are not very widely
trusted by Ghanaians; 7.6 percent of respondents cited private newspapers
as their most trusted source, and only 4.5 percent named state-owned
newspapers.

Regional breakdowns reveal that private radio was much more trusted in
the more urbanized regions, including Greater Accra, Ashanti and Eastern

602 AFRICAN AFFAIRS

38. For further details on the Department of Political Science, University of Ghana survey,
see Joseph R. A. Ayee, ‘Introduction’, in Ayee, Deepening Democracy in Ghana,Vol. 1.

05Temin (bc/dk)  10/22/02  8:54 AM  Page 602



Regions, than elsewhere. Meanwhile, state-owned radio was trusted most
often by people living in Volta Region, followed by Northern and Upper
East Regions. It should come as no surprise that a majority of people living
in these three regions voted for the incumbent NDC in the first round.
While there are certainly many other independent variables that help
explain the outcome of the presidential vote, UGM flag-bearer Dr Wereko-
Brobby noted on a private radio station following the 7 December elections
that these three regions all voted for the NDC, and they are the only three
regions in Ghana without a single private FM radio station.39 (Despite his
insightful comments on the media, Wereko-Brobby fared very poorly in the
election, garnering just 0.3 percent of the presidential vote.)40 In addition,
there was clearly much more trust in the state-owned media among people
leaning towards the NDC than among those leaning towards the NPP.
Conversely, many more NPP sympathizers said that they trusted private
media outlets. A stunning 46.6 percent of NPP followers named private
radio as their most trusted source, compared with only 16.5 percent of
respondents with NDC inclinations.

Conclusion

In a New York Times editorial reprinted in The Accra Mail, a private news-
paper, foreign affairs columnist Thomas L. Friedman praised Ghana’s
‘Low-tech democracy’, a reference to the country’s FM radio stations and
the contribution they made to the electoral success. Friedman writes:

For Ghana’s poor, illiterate masses, being able to call the radio, or be interviewed in
the market by a radio reporter with a tape recorder, has given them a chance to partici-
pate in politics as never before. It was this national conversation, conducted over FM
radio, that was critical in enabling J.A. Kufuor, a free-market democrat, to defeat Mr.
Rawlings’s tired, floundering party, which has run Ghana into the ground during 20
years in office.41

It is this kind of romanticizing of the role of the media in electoral politics
that the survey results presented here call into question. Friedman is not
alone in glorifying the media’s role; many donor agencies focus on (and
heavily fund) activities related to the media in developing democracies,
including the foreign sponsorship of the CDD-Ghana project and the
similar project run by the National Media Commission. The media played
a pivotal role in Ghana’s most recent election — that is beyond dispute.

EVALUATING THE ROLE OF THE MEDIA IN GHANA’S 2000 ELECTIONS 603

39. It should be noted that the Upper West capital,Wa, has a small private FM station, Radio
Progress, that is tacitly underwritten by the Catholic Church, and that Northern Region has
one private community station outside Tamale, but it does not have its own transmitter.
40. Smith, ‘Ghana’s 2000 elections: consolidating multi-party democracy’, p. 522.
41. Thomas L. Friedman, ‘Low-tech democracy’, The Accra Mail, 3 May 2001, p. 2.

05Temin (bc/dk)  10/22/02  8:54 AM  Page 603



But evidence from the two public opinion surveys presented above suggests
that the impact of the media at the grassroots level, which Friedman and
other media practitioners celebrate, is minimal.

So what conclusions can be drawn from our principal findings — that the
media performed admirably in the 2000 elections, but that media outlets
are consumed very differently across the country? It should be stressed that
Ghana’s media have a significant effect on a particular class of Ghanaians:
the urban elites, the country’s decision-makers. In other words, the media
have their strongest presence ‘where it counts’, namely, in Ghana’s large
metropolitan cities, Accra and Kumasi. Accra is the capital city and the seat
of the national government, so it has a high concentration of politicians,
opinion leaders, and other political and economic decision-makers. Given the
poor state of the transportation network, it is difficult and time-consuming
for many parliamentarians representing more remote areas to return to
their constituencies; thus many end up spending large portions of their time
in Accra. Certainly, these decision-makers devote significant attention to
the media. It is this aspect of the media — influencing people in import-
ant positions — that might be the most powerful. Ghana’s other metropo-
lis, Kumasi, is a bastion of NPP support, and its strong privately-owned
media were important factors in producing the high voter turnout and over-
whelming support shown for the NPP on both election days. As long as the
media are vibrant in these large cities, they will continue to play major roles
in national events, as was the case during the 2000 elections.

It should also be noted that, relative both to Ghana’s recent past and to
other sub-Saharan African countries, the media in Ghana are flourishing
today. As we have described, the history of the media in Ghana’s Fourth
Republic has been turbulent (as was the case in Ghana’s previous
Republics), but the media have never enjoyed more freedom or respect than
they do now. Likewise, on the African continent, where media repression
and intimidation remain all too common, Ghana (along with perhaps
Senegal) stands out as an exemplar of media freedom and democratic
development. While there are countries with more mature state-owned and
private media, such as Nigeria and South Africa, Ghana’s media, by virtue
of their performance during the 2000 elections, have shown that they have
the potential to match the contributions of those in other sub-Saharan
African countries.

Yet our overall assessment of the role of the media in the 2000 Ghanaian
elections remains decidedly mixed. As the survey data reveal, it is clear that
the media’s reach and impact are limited by a number of factors. Foremost
is the fact that the media are largely inaccessible to people living in Ghana’s
more remote and rural areas. Many of the people living beyond Greater
Accra and parts of Ashanti, Eastern, Central and Western Regions remain
essentially unaffected by the media, private as well as state-owned. This is

604 AFRICAN AFFAIRS

05Temin (bc/dk)  10/22/02  8:54 AM  Page 604



particularly true with regard to newspapers, as one of the most revealing
findings of the surveys is just how limited access to newspapers is in most
of the regions. State-owned newspapers are hard enough to find outside
the major cities; private newspapers are virtually non-existent in these parts.
Even radio, which is shown to be significantly more influential than news-
papers in disseminating information, is difficult to receive in certain parts
of the country. As we have noted, for all intents and purposes, three of
Ghana’s ten regions do not even have a single private FM station.

With the change in administration the media, particularly private outlets,
find themselves in a peculiar position. Many of these private outlets defined
themselves by their opposition to NDC rule. Now that the NDC is out of
office and the NPP is in charge, will they continue to focus on critique of
the NDC, or might they turn on the NPP, the party that most private
outlets supported prior to the election? Furthermore, as anti-NDC stories
become more difficult to dig up, will they be forced to turn on the NPP in
order to maintain revenue flows? The early indications are that these private
media outlets are increasingly willing to criticize the governing NPP but
that they continue to disparage the NDC. Similar questions pertain to the
state-owned media:will their allegiance shift to the NPP now that it controls
the government coffers? Or might some loyalty to Rawlings and the NDC
remain? 

Ghana’s media, while maturing, are not yet developed. Some media
experts have argued that the effect of the media on citizens is not going to
be very significant if a society does not have a lingua franca, a high literacy
rate, a widespread communications network, legal protections on free
speech and expression, and living conditions that can support private
media. It is debatable whether any of these conditions fully exist in Ghana.
Rather than continually extolling the positive role of the media during the
2000 elections, government officials, civil society groups, and especially
media practitioners should begin to focus on how Ghana can overcome
these structural impediments to the development of the media so as to
ensure that the state-owned and private media can deliver more effective
and equitable electoral coverage in the future.

EVALUATING THE ROLE OF THE MEDIA IN GHANA’S 2000 ELECTIONS 605

05Temin (bc/dk)  10/22/02  8:54 AM  Page 605


